Wednesday, September 22, 2010

SUGAR GLIDER COMEL



Aku tak tahu nak tulis apa, cuma aku tertarik dengan binatang comel ni dari dulu lagi iaitu sugar glider atau nama saintifiknya Petaurus breviceps



Sugar Glider ini dapat dijumpai di Australia dan panjangnya 45 sampai 90 cm (1,5 sampai 3 kaki). Semua jenis tupai terbang, yang dapat terbang dari satu pohon ke pohon yang lainnya seperti pesawat terbang layang, tinggal di pohon. Agar dapat terbang seperti ini, makhluk ini menggunakan selaput untuk terbang yang terdapat di bawah lengannya.


Sugar-glider ini memiliki selaput untuk melayang yang terentang dari pergelangan tangannya sampai ke pergelangan kakinya. Selaput ini sempit dan memiliki rambut seperti jumbai yang panjang. Pada tupai terbang jenis lain, struktur mirip-paracuit ini terdapat dalam bentuk selaput yang terbuat dari kulit berambut halus.

Haiwan ini terbang dari batang pohon dan, dengan efek permukaan layang mirip-sayap ini, dapat melintasi jarak 30 meter (98 kaki) sekali jalan. Tupai terbang yang lebih besar berpindah dari satu pohon ke pohon yang lain seperti pesawat terbang layang. Menurut pengamatan, makhluk ini menempuh jarak 530 meter (1740 kaki) dalam hanya enam lompatan berturut-turut.


Alamak kenapa cute sangat, macam nak seekor je . Wink!

0 Komen: