Sunday, March 27, 2011

PANDUAN MENGISI BORANG SPA LEPASAN SPM ♥


Assalamualaikum. Hari ini aku tak buat enovel disebabkan idea yang tersekat-sekat atau lebih tepat aku tak boleh nak tulis apa-apa kerana.. rahsia. Okey ini cara untuk mengisi borang Suruhanjaya Perkhidmatan Awam bagi lepasaan SPM untuk sesi kemasukan Julai 2011. Anda tidak perlu beli nombor pin untuk mengisi borang ini.


Ini ialah course yang boleh dipohon dalam bahagian separa perubatan. Anda boleh mohon yang lain juga. Ikutlah kehendak masing-masing tapi lebih baiklah mohon separa perubatan sebab dapat elaun dan kerja komfirm dapat selepas tamat diploma. Kau akan dapat kerja dengan Kementerian Kesihatan Malaysia. Ini course yang bertaraf diploma.
i) Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran Pelatih
ii) Jurupulih Perubatan (Anggota) Pelatih
iii) Jurupulih Perubatan (Cara Kerja) Pelatih
iv) Jururawat Pelatih
v) Jururawat Pergigian Pelatih
vi) Juruteknologi Makmal Perubatan Pelatih
vii) Juruteknologi Pergigian Pelatih
viii) Juru X-Ray Pelatih
ix) Penolong Pegawai Farmasi Pelatih
x) Penolong Pegawai Perubatan Pelatih
Separa perubatan layak dipohon oleh mereka yang mempunyai SPM dengan 3 kepujian dan 3 lulus termasuk BM serta ujian lisan di peringkat SPM. Keutamaan diberi pada mereka yang mendapat kepujian bahasa Melayu, Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris. Bawah ialah langkah-langkah untuk memohon.




Jangan lupa selepas menghantar permohonan anda perlu semak status pendaftaran di portal SPA selepas sehari permohonan dibuat. Jangan lupa setiap kali buat permohonan anda perlu cetak. Nanti jika kau terpilih kau akan mengikuti sesi temuduga okey. End.

Aku juga mohon SPA. Suka-suka mohon. Petang tadi dah isi UPU dengan muktabad course pilihan. Aku mohon SPA, MATRIKS (selangor, pahang, melaka), IPG, UPU (UNISZA, UITM, UIA), UNIKL (MESTECH, MIIT, K.MARA K. NERANG). Ada sesiapa nak aku buat panduan mengisi borang UNIKL tak?. Kalau nak jangan lupa komen. Siapa perasan nama aku sebenarnya 3 patah perkataan. Amira Atiya ____ binti Mohd Amir. Nama tu dirahsiakan ye :) 

Link berkaitan

20 Komen:

Solihin Zubir said... [Reply]

sy brminat.. tp dh ada kerja.. heheh..

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said... [Reply]

@Solihin Zubir dah ada keja nak wat pe mohon awak ni.. heheh

❤=kyoe_xOxO=❤ said... [Reply]

good informtion dear..! (:

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said... [Reply]

@❤=kyoe_xOxO=❤ thanks :)

amal_fc1303 said... [Reply]

apply SPA ker?

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said... [Reply]

@amal_fc1303
apply gak..ngeee

amal_fc1303 said... [Reply]

apply semua mana berkenan amik la.

AMIRA ATIYA MYRA_ZOE said... [Reply]

@amal_fc1303 haah :)

Anonymous said... [Reply]

Hi, aku nak tanya bahagian akademik tu mcmana nk isi? kurang faham la...
ada A la , 1 la..macam2 lagi

Anonymous said... [Reply]

Helo=] takde ke nak apply sebelum SPM..mesti jugak ke lepas SPM?^^

cimyunk said... [Reply]

tp napa saya xbole nak mengaktifkan akaun saya ?

Anonymous said... [Reply]

kenapa saya tak boleh isi borang spa? mana kata laluannya?saya tak paham.. saya tengok email saya tak ada pun..

Anonymous said... [Reply]

umur mesti genap 18 baru boleh isi spa ke??

Anonymous said... [Reply]

eh mcm-2 plak die tnye weh , nk buat ape kalaudie tnya pernah bekerja dgn kerajaan . aiyoo

Anonymous said... [Reply]

saya pun sama jg xbole aktifkan akaun. saya lngsung x tau yg perlu aktifkan akaun dlm masa 48jam. lepas sebulan baru dapat check email. tengok2, akaun gagal diaktifkan. saya call ibu pejabat SPA. operator tu ckp dia akan hntar emel pengaktifan akaun ke email saya semula. sekarang akaun saya dah aktif. :D

Anonymous said... [Reply]

umur mesti genap 18 baru melepati syarat2 ker ??umur sya da 18 tapi blom genap g bulan 12 ni baru genap ...skg da isi spa n hantar tidak melepasi syarat ....ke kena tggu genap 18 dulu...??

Tsuchiya Yuki said... [Reply]

kene tahu result spm ke baru leh masuk daftar?

Anonymous said... [Reply]

saya nak tahu pasal umiKL . boleh ajar sy ?

Anonymous said... [Reply]

Mcmnah nak ec borang kekosongan spa8 ??

Anonymous said... [Reply]

Mcmnah nak ec borang kekosongan spa8 ??